Heilt spesiell


Hei og velkommen, så kjekt at nettopp du har funnet veien til min blogg.

Mitt navn er Kristin og sammen med mannen min har vi to flotte barn på 5 og 9 år. Akkurat nå jobber jeg 50% som frisør og ellers syr jeg litt og koser meg med mine to trollunger.

Våren 2008 startet jeg å sy litt barneklær. Jeg kjøper kun stoffer av god kvalitet og syr helst ikke mer enn ett eksemplar av hvert plagg. Det er viktig for meg å bevare hobbydelen av syingen derfor vil jeg gjerne få lov å være kreativ når jeg får bestillinger.

I september 2013 ga jeg ut boken "Heilt spesiell og Jubel- Sy glade klær til glade barn" sammen med forfatter Ane Sund og Gyldendal Norsk Forlag. Boken kan kjøpes i bokhandlere og på nett.

Min neste bok kommer på lager 15.oktober 2015.

Håper du liker siden min og legg gjerne igjen en liten kommentar når du har vært innom.


mandag 9. juni 2014

Tutorial- Shorts med kantebånd i sidene.

Jeg har laget en tutorial før her på bloggen hvor jeg viser hvordan man kanter en shorts ved hjelp av covermaskin. Denne tutorialen er gjort på en litt annen måte og man slipper en søm  der kantebåndene sys sammen på innsiden av lårene. 
Det som er utfordringen med å kante ved hjelp av covermaskin er at du må starte øverst på shortsen sin venstre forside og nederst ved markering på shortsen sitt høyre bakstykke. Dette for at begge sider skal bli like og kantebåndene brettes bakover. Litt bilder og forklaring- håper det er forståelig. Alle stoffene som er brukt her er kjøpt på Lisidesign på Klepp.  Følg meg gjerne på Instagram : Heilt_spesiell. 


1. Slik skal shortsen bli. 

2. Legg forstykkene rette mot rette og sy sammen midt foran. Gjør det samme med bakstykkene. Legg for og bakstykket rette mot rette og sy sammen skrittsømmen. 

3. Marker ett lite hakk på hvert forstykke nederst der buen på shortsen starter og ett større hakk på hvert bakstykke på samme sted som forstykket. Hakket på bakstykket skal være ca like dypt som kantebåndet når det er ferdig kantet. 

4. Legg for og bakstykke vrange mot vrange og begynn å kante fra livet og ned på forstykkets venstre side (dvs venstre side om du tenker du har shortsen på deg..) når du kommer ned til hakket bretter du bakstykket litt til siden slik at du kun kanter forstykket og fortsetter helt rundt. 

5. Du fortsetter rett frem og tvers over hakket når du har kantet rundt foten. 

6. Slik ser forsiden ut:

7. Og slik på baksiden:

8. Du legger enden på kantebåndet oppover på baksiden av shortsen og fester med en stikning tvers over kantebåndet. Stikningen er ca 0.5 cm nedenfor hakket du laget helt i starten. 

9. Fest kantebåndet mot bakstykket ved å sy en stikning over den ytterste stikningen som er på kantebåndet. 

10. For å kante høyre side av shortsen gjør du likt som punkt 4. men du starter å kante ved hakket på baksiden og legger ikke shortsen vrange mot vrange før du har kommet rundt til hakket på forsiden igjen. Starten: 

11. Slik ser det ut i overgangen fra du har kantet rundt foten til du starter oppover langs siden igjen : 

12. Gjør som punkt 8 og 9 og fest deretter ribb i livet på shortsen. Jeg har strikk inni ribben så den holder seg bedre i fasong. 

13. Slik ser shortsen ut nede på sidene: 

14. Her er bilde på innsiden når shortsen er ferdig. 

15. Mønster finner du i boka " Heilt spesiell og Jubel" , du runder bare av hjørnene på hver side av beinet og markerer hakk før du starter å sy- Lykke til! 

5 kommentarer:

Lemi sa...

Supert!!! Takk du er en knupp!!

Ingunn sa...

Så fin beskrivelse! Dette fikk jeg lyst til å prøve! Har akkurat kjøpt boka di, gleder meg til den kommet i posten. Den blir helt sikkert nevnt flere ganger på bloggen min :-)

Tina sa...

Så fin! Men nå må jeg styre min begeistring så jeg ikke bestiller en covermaskin også;)

Hanne Helsø sa...

Hei! vil dette være gjennomførbart med en vanlig symaskin også ? veit det vil bli flere "operasjoner" men.

Anonym sa...

Savner deg på bloggen:)